نگهداری دیزل ژنراتور

نگهداری از یک دیزل ژنراتور آنچه شما باید بدانید

دیزل ژنراتور ، چه برای استفاده به عنوان برق اولیه و چه برای برق پشتیبان باشد ، برای عملکرد صحیح نیاز به نگهداری منظم دارد. نگهداری دستگاه دیزل ژنراتوری که به صورت اضطراری استفاده میشود را می توان به راحتی فراموش کرد به این دلیل که به ندرت استفاده میشود ولی باید این را مد نظر قرار دهیم که اگر نگه داری دیزل ژنراتور را پشت گوش بندازیم ممکن است خسارت های بسیار سنگین تری از لحاظ مادی و جانی متحمل بشویم.
نگهداری دیزل ژنراتور نسبتاً ساده و قابل اجرا است. بهترین روش این است که از برنامه تعمیر و نگهداری ارائه شده توسط سازنده دیزل ژنراتور خود پیروی کنیم. پایبندی به این برنامه، کلید عمر طولانی و بدون دردسر برای ژنراتور شما می باشد با این حال، یک شخص متخصص تعمیر و نگهدار دیزل ژنراتور میتواند برحسب تجارب گذشته و شرایط استفاده و نصب دیزل ژنراتور شما راهنمایی های خاصی جهت نگهداری دیزل ژنراتور به شما پیشنهاد بدهد.

از این رو نیاز نیست که به طور مکرر یا به صورت منظم از آن فرد متخصص جهت نگهداری دیزل ژنراتور استفاده کرد و هزینه های نگهداری از دیزل ژنراتور را بالا برد شما میتوانید هرزگاهی جهت بازدید با شرکت ما تماس بگیرید و از خدمات ما بهره ببرید.
نگهداری از دیزل ژنراتور بیشتر یک علم است تا یک هنر حتی پیشرفته‌ترین ژنراتورها قبل از عرضه به بازار به طور گسترده مورد آزمایش قرار می گیرند و اگر ایرادی داشته باشند آن ایراد را رفع می کنند. و همچنین بیشتر فناوری‌های تولید برق دیزلی برای چندین دهه بدون تغییر باقی مانده‌اند این بدان معناست که سازندگان درک بسیار خوبی از زمانی که اجزای خاص ممکن است خراب شوند یا نیاز به توجه داشته باشند دارند و می توان از مدارکی که سازندگان دیزل ژنراتور جهت بررسی و یا تعمیر می دهند استفاده کرد.

تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور داخلی، یا برون سپاری؟

سازمان‌های بزرگی که چندین ژنراتور در یک یا چند مکان دارند و از ژنراتور ها جهت تولید برق اولیه برای آن محل استفاده میکنند احتمالاً حداقل یک مهندس تعمیر و نگهدار تمام وقت دارند، بسیاری از شرکت‌های کوچکتر یا آنهایی که تنها یک یا دو دیزل ژنراتور دارند و به عنوان برق اضطراری از آن استفاده می کنند این عمل را پر هزینه می دانند در عوض، آنها به پیمانکاران برق یا حتی نمایندگی‌های دیزل ژنراتور مراجعه می‌کنند تا تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور را به آن ها بسپرند. مسئولیت اصلی این مهندسان خدمات ، تعمیر و نگهداری این است که ژنراتورهای تحت مراقبت خود را بازرسی کنند، سوابق عملکرد واقعی آنها را حفظ کنند، هرگونه تفاوت با داده های فنی ارائه شده توسط سازندگان آنها را مورد بررسی قرار دهند، و اطمینان حاصل کنند که ایمنی و وظایف نگهداری پیشگیرانه طبق برنامه انجام خواهد شد. 

دلایلی برای نگهداری منظم

دلیل اصلی برای  تعمیر و نگهداری خوب و منظم دیزل ژنراتور،جلو گیری از تداخل روند عادی کسب و کار شما و حفاظت از جان افراد می باشد. زیرا ممکن است تنها در زمانی که نیاز واقعی به دیزل ژنراتور داشته باشیم دستگاه به درستی عمل نکرده و در تامین برق مجموعه با مشکل روبرو شویم و خسارات جبران ناپذیری متحمل شویم.و اطمینان از اینکه دستگاه  واقعا کار خود را در زمان مورد نیاز انجام میدهد.

هفت نکته مهم در نگهداری دیزل ژنراتور

1- چک لیست سرویس و نگهداری از دیزل ژنراتور


  • در مرحله اول برای نگهداری دیزل ژنراتور باید یک چک لیست آماده کنید تا اپراتور  تمامی مواردی را که بررسی میکند با قید تاریخ در آن یادداشت نماید و بتواند تمامی سرویس های لازم که توسط سازنده دیزل ژنراتور ارائه شده است را به موقع و طبق برنامه انجام دهد.

2- بررسی های روتین و معمول دیزل ژنراتور

  • سیستم اگزوز دیزل ژنراتور ، سیستم سوخت دیزل ژنراتور ، سیستم الکتریکی DC دیزل ژنراتور و همچنین موتور باید در حین کار بررسی شوند و از نظر هرگونه مشکلی که می‌تواند برای دیزل ژنراتور پیش بیاید و منجر به موقعیت‌های خطرناک شود، به دقت کنترل شوند. تعمیر و نگهداری مناسب موتور دیزل ، مانند هر موتور احتراق داخلی، حیاتی می باشد. و حیاتی ترین نکته نگهداری دیزل ژنراتور تعویض روغن در هر 400 ساعت کارکرد برای اطمینان از عمر طولانی و بدون دردسر می باشد، اما  ممکن است در بعضی مواقع زمان سرویس را کوتاه تر و یا حتی بیشتر انجام دهید و این بستگی به شرایط کارکرد دیزل ژنراتور دارد. به همین دلیل است که میتوانید از توانایی های ما در این امر بهره ببرید و با ما تماس بگیرید زیرا تعویض دیر هنگام روغن دیزل ژنراتور می تواند باعث آسیب جدی به دستگاه شود و یا از عمر دستگاه دیزل ژنراتور بکاهد و بلعکس تعویض زود هنگام نیز با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و تورم بالا ، هزینه زیادی را به کارفرما متحمل می کند  در صورت امکان، هر دو هفته یا حداقل یک بار در ماه، قسمتهای ذکر شده را بررسی کنید.
  • دینام، کنترلرها، AVR و سنسور ها، و همچنین سیم کشی بدنه و تابلو ، نیز باید بازرسی شوند.

3- سرویس روغن دیزل ژنراتور

  • برای تعویض روغن دیزل ژنراتور باید دو فاکتور را مد نظر قرار داد یکی زمان کارکرد دیزل ژنراتور و دیگری مدت زمانی که از سرویس قبلی دیزل ژنراتور میگذرد یعنی هر 500 ساعت کارکرد دیزل ژنراتور (که در ایران هر 300 ساعت می باشد ) و یا هر 12 ماه یکبار.
  • اما اپراتور دیزل ژنراتور موظف است هفته ای یکبار (بسته به نوع کارایی دستگاه) به صورت چشمی روغن دیزل ژنراتور را توسط گیج روغن چک کند که روغن کمتر از علامت full نباشد.
  • همچنین برای تعویض روغن  از یک مارک تجاری و یک کیفیت باید استفاده کرد و اینطور نباشد که با هر بار تعویض روغن، کیفیت و برند تجاری روغن را تغییر بدهیم.
  • فیلترهای روغن نیز با تعویض روغن باید تعویض گردند.

4- سرویس و نگهداری از سیستم سوخت دیزل ژنراتور

  • سیستم سوخت دیزل ژنراتور شامل مخزن سوخت - لوله ها و شلنگ های سوخت - فیلترها - پمپ سوخت و سیستم پاشش گازوئیل می باشد که همیشه اپراتور باید این مسیر را بررسی کند تا شکستگی یا پارگی در شلنگ های سوخت ، نشتی گازوئیل در مسیر سوخت دیزل ژنراتور وجود نداشته باشد زیرا عدم سوخت رسانی صحیح دیزل ژنراتور باعث می شود دور موتور نوسان داشته باشد و یا زیر بار بخوابد.
  • فیلتر های سوخت دیزل ژنراتور که ممکن است به صورت معمولی و یا آبگیر باشند باید با هر بار تعویض فیلترهای روغن نیز تعویض گردند.
  • دستگاه های دیزل ژنراتوری که برای مدت طولانی کار نکرده باشند باید سیستم سوخت رسانیشان کاملا سرویس شود زیرا گازوئیلی که در مخزن سوختشان برای مدت طولانی مانده است خواص و کیفیت خود را از دست داده و باعث خرابی و گرفتگی پمپ سوخت و سوزن ها می شود.

5- سیستم خنک کاری یا cooling دیزل ژنراتور

سیستم خنک کنندگی دیزل ژنراتور نیز شامل قسمتهایی از جمله رادیاتور ، پروانه ، تسمه ها ، لوله ها و شلنگهای مسیر آب و هوا ، ترموستات و ... میباشد که همیشه چه درهنگام کار دیزل ژنراتور و یا چه زمانی که درحالت استندبای میباشد باید بررسی و چک شود تا نشتی در مسیر آب ، پوسیدگی یا شکستگی در تسمه ها و یا پروانه وجود نداشته باشد و همچنین در زمانی که دیزل ژنراتور خاموش و خنک است باید مقدار آب موجود در دیزل ژنراتور با برداشتن درب رادیاتور چک شود  اگر آب موجود در رادیاتور کمتر از 2 سانت از درب رادیاتور بود باید آب رادیاتور به آن اضافه شود.

در صورت تعویض آب ردیاتور و موتور به طور کامل باید با 40% مایع ضدیخ و 60% آب خالص یا آب ردیاتور  پرگردد لازم به ذکر است مایع ضدیخ علاوه بر جلوگیری از یخ زدگی آب رادیاتور خاصیت ضد جوش نیز دارد که تقریبا 30% به خنک کنندگی موتور نیز کمک میکند.همچنین خاصیت ضد خورندگی ضدیخ باعث دوام و عمر طولانی قطعات دیزل ژنراتور میشود.

البته میزان ضدیخ نباید از 50% بیشتر شود که اثر معکوس در خنک کنندگی و طول عمر دستگاه دارد.

  • در مکان هایی که آب دارای املاح زیادی می باشد باید از آب خالص یا آب رادیاتور که در بازار موجود می باشد استفاده شود.
  • دیزل ژنراتورهایی که دارای فیلتر آب می باشند باید با هر بار تعویض آب رادیاتور نیز تعویض گردد که هر 1200 ساعت یکبار و یا 18 ماه یکبار می باشد البته باید به صورت چشمی اب رادیاتور نیز بررسی شود و در صورت کثیف بودن و یا تغییر رنگ آب رادیاتور یعنی مایع خنک کنندگی کثیف شده است و باید تعویض گردد.(رنگ طبیعی آب رادیاتور به رنگ سبز شفاف می باشد.

6- بررسی باطری های دیزل ژنراتور

  • در اکثر مواقع که روشن شدن دیزل ژنراتور با مشکل روبرومیشود و یا روشن نمیشود به دلیل عدم وجود باطری مناسب می باشد وای مشکل بیشتر برای دیزل ژ«راتورهایی پیش می اید که به صورت اضطراری در مدار قرار دارند و کمتر روشن میشوند به همین دلیل به طور مرتب و دائمی باید باطری ها بررسی و چک شوند تا مطمئن شویم که باطری ها سالم می باشند برای این کار باید ولتاژ پایه های باطری اندازه گیری شود، البته اندازه گیری ولتاژ به تنهایی کافی نیست زیرا ممکن است آمپر لازم را برای استارت نداشته باشند مخصوصا باطری هایی که عمر بیشتری دارند و این کار تنها زیر بار مشخص میشود برای این کار باید هرزگاهی دیزل ژنراتور روشن شود تا مطمئن شویم باطری ها سالم هستند.
  • سطح الکترولیت باطری ها باید چک شوند و در صورت کم شدن سطح آن ها با اسید 1250ppm پرشوند.
  • پایه های باطری باید تمیز شوند و فاقد هرگونه آلودگی باشند برای این کار باید سر باطری ها باز شوند و با فرچه سیمی آن ها را تمیز کرد البته برای تمیز کاری میتوان از نوشابه نیز استفاده کرد کافی است به مدت چند ثانیه سر باطری ها داخل نوشابه قرار بگیرند. 
  • باطری شارژر دیزل ژنراتور به طور مکرر باید بررسی گردد و اگر دستگاه فاقد باطری شارژر می باشد باید نصب گردد زیرا دیزل ژنراتور های استند بای در زمانی که خاموش می باشند توسط باطری شارژر شارژ میگردد

7- تمیز کردن دیزل ژنراتور

  • تمیز نگه داشتن دیزل ژنراتور یکی از مواردی می باشد که همیشه باید آن را مد نظر قرار داد همچنین اتاق دیزل ژنراتور را باید به گونه ای تمیز نگهداری کرد که فاقد هرگونه خاک و یا وسایل اضافه باشد زیرا با روشن شدن دیزل ژنراتور تمامی این خاک ها و آشغال ها به داخل موتور و رادیاتور کشیده می شود و باعث خرابی دیزل ژنراتور می شود. و یکی دیگر از دلایل این است که با تمیزی دیزل ژنراتور تمامی تجهیزات را می توان به صورت ظاهری و چشمی بررسی کرد به طور مثال با تمیزی دستگاه شما میتوانید هرگونه نشتی روغن ، آب و گازوئیل را ببینید و یا هرگونه پوسیدگی یا پارگی جنت ها و لوله ها که میتوان به راحتی نسبت به تعویض و یا تعمیر آن اقدام کرد.

تمیز کردن فیلترهای هوا

  • هر 500 ساعت یکبار باید فیلتر های هوا تمیز و یا تعویض گردد و این بستگی به مکانی دارد که دیزل ژنراتور در آنجا نصب میباشد معمولا اگر آن مکان گرد وخاک و آلودگی کمتری داشته باشد فیلتر های هوا را به صورت چشمی بررسی کنید و اگر گرفتگی منافظ کم باشد نیازی به تعویض نیست و با باد گرفتن فیلتر میتوان آن را تمیز کرد و دوباره استفاده نمود.

شستشوی رادیاتور

  • معمولا رادیاتورها به دلیل اینکه در جلوی پروانه قراردارند به مرور زمان دچار گرفتگی شده و نیاز به شستشو دارند اگر این کاررا انجام ندهید دمای دیزل ژنراتور بالا رفته و جوش می آورد 

شرح خدمات مربوط به سرويس، نگهداري وتعمير دستگاه

  1. بررسی و بازدید از دیزل ژنراتورها به هنگام کار و اطمینان از عدم وجود صدا و لرزش غیر عادی
  2. بررسی و بازدید سیم پیچ ژنراتور به صورت ظاهری و یا تست مگر
  3. بررسی و بازدید و کنترل سیستم خنک کننده دیزل
  4. بررسی و بازدید از درجه اب رادیاتور و اطمینان از عدم افزایش  آن از مقدار مجاز
  5. بررسی و کنترل جریان خروجی دیزل ژنراتور (هر سه فاز ) و اطمینان از متعادل بودن آنها
  6. بررسی و کنترل ولتاژ و جریان تحریک ژنراتور و اطمینان از نرمال بودن مقادیر(متناسب با بار ژنراتور)
  7. بررسی و کنترل توان اکتیو و راکتیو و اطمینان از عدم افزایش آنها از مقادیر مجاز
  8. بررسی و بازدید فرکانس ژنراتور و اطمینان ار عدم افزایش و یا کاهش آن
  9. بررسی و کنترل ضریب قدرت ژنراتور و اطمینان از منفی نشدن آن (اثر خازنی)
  10. بررسی صحت کارکرد دمپر خروجی هوای دیزل ژنراتور
  11. بررسی و بازدید روغن موتور دیزل و اطمینان از از کمیت و کیفیت روغن موتور(طبق ساعت کارکرد و دستورالعمل شرکت سازنده)
  12. بررسی و بازدید از تابلو های قدرت و فرمان دیزل ژنراتور 
  13. بررسی و بازدید از هیتر و شارژر دستگاه
  14. بررسی و بازدید از آب رادیاتور واتصالات آن و اطمینان از کافی بودن سطح آب رادیاتور و عدم وجود نشتی در اتصالات
  15. بررسی و بازدید مخزن سوخت و اطمینان از پر بودن آنها و عدم وجود نشتی در اتصالات
  16. بررسی و کنترل و بازدید از عدم نشتی روغن از قسمت ها و قطعات مختلف موتور دیزل
  17. روشن و به کار انداختن دیزل ژنراتور حداقل به میزان 20 دقیقه و کنترل و بازدید از قسمت های مختلف دیزل ژنراتور و اطمینان از صحت کارکرد کلیه قسمت ها
  18. بازدید و کنترل باطری های ژنراتور و اطمینان از مناسب بودن وضعیت آنها
  19. کنترل و بازدید از اتصالات الکتریکی جعبه اتصال کابل های قدرت دیزل ژنراتور و اطمینان از محکم بودن آنها.( 6 ماه یکبار)
  20. کنترل و بازدید محل اتصال کابلشوی قدرت به شینه های قدرت دیزل ژنراتور و اطمینان از عدم وجود هرگونه تغییر رنگ، ترک خوردگی ،شکستگی و سوختگی آنها.
  21. کنترل از وضعیت روانکاری یاتاقانها و گریس کاری مجدد آنها (در صورت نیاز و طبق دستورالعمل شرکت سازنده.)( سالیانه)
  22. کنترل و بازدید دمپینگ های پلاستیکی (لرزه گیر) بین پایه و فندانسیون دیزل ژنراتور و اطمینان از سالم بودن آنها.
  23. کنترل و بازدید از فیلترهای روغن ،هوا،گازوییل، آب و تعویض آنها (در صورت نیاز، و طبق دستورالعمل شرکت سازنده.)

فایل برنامه زمان بندی سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

برنامه زمان بندی نگهداری.pdf جهت دانلود