وظیفه افتر کولر و اینتر کولر دیزل ژنراتور چیست؟

اصل کار توربو شارژ در دیزل ژنراتور به فشرده کردن هوا و افزایش حجم ورود هوا به داخل سیلندر است .

طبق قوانین ترمودینامیک وقتی که یک سیال فشرده می شود برخوردهای مولکولی در آن بیشتر می شود ، فشار بالا می رود و در نتیجه دمای آن بالا می رود و اگر این هوا از میزان معینی بیشتر شود دمای داخل سیلندر نیز بالا می رود درنتیجه باعث بوجود آمدن پدیده خودسوزی یا ضربه می شود که یکی از مشکلات اساسی برای دیزل ژنراتور است و بسیار خطرناک می باشد.

در این حالت برای اینکه از این مشکل اساسی دوری کنیم باید هوای ورودی به سیلندر را سرد کنیم که برای این کار از افتر کولر و اینتر کولر استفاده می کنیم.

اینتر کولر


اینتر کولر یک مبدل حرارتی (Heat exchanger) می باشد که هوای خارج شده از توربو شارژ قبل از ورود به سیلندر از داخل آن عبور کرده و خنک کاری می شود.

در اینتر کولرها هوا با هوا خنک می شود و معمولا درجلوی پروانه موتور قرار می گیرد.

خنک کاری هوای فشرده قبل از ورود به سیلنر تا حد زیادی می تواند (حدودا 15 درصد ) باعث افزایش راندمان دیزل ژنراتور و کاهش مصرف سوخت و همچنین کم شدن میزان آلایندگی گازهایخروجی اگزوز شود.

افتر کولر


افتر کولر نیز مانند اینتر کولر وظیفه خنک کاری هوای ورودی به سیلنر را به عهده دارد با این تفاوت که اینتر کولر در جلوی موتور دیزل ژنراتور قرار دارد و هوای فشرده خروجی از توربو شارژ باید مسیر طولانی را برای ورود به سیلندر طی کند و این عمر باعث افت فشار در هوا می شود ولی افتر کولر در دهانه ورودی سیلندر قرار گرفته و عمل خنک کاری هوای خروجی از توربو شارژ را توسط آب انجام می دهد.

در داخل افتر کولر لوله های آبی جهت عبور آب تعبیه شده است که با عبور هوای فشرده از میان آن ها عملیات خنک کاری انجام می شود .

این جریان آب همان آبی است که برای خنک کاری موتور دیزل ژنراتور استفاده می شود

نحوه نامگذاری مدل دیزل ژنراتور های داری افتر کولر و اینتر کولر

دیزل ژنراتور ها بر روی پلاک موتور مدل موتور را ذکر میکنند و اگر در مدل دیزل از حروف اختصاری A و یا W  استفاده شود نشان می دهد موتور دارای افتر کولر After cooler  و یا  اینتر کولر Inter cooler می باشد.