توربو شارژر دیزل ژنراتور چیست؟

توربو شارژر یکی از تجهیزات بسیار کاربردی در دیزل ژنراتورها میباشد که برای افزایش توان و راندمان دیزل ژنراتور استفاده میگردد.

توربو شارژر باعث افزایش حجم ورودی هوا و در نتیجه اکسیژن بیشتر  به داخل سیلندر دیزل ژنراتور می شود و این کار باعث احتراق بهتر سوخت در محفظه احتراق و در نهایت قدرت بیشتر موتور خواهد شد.

میزان افزایش توان دیزل ژنراتور توسط توربو شارژر

مقدار فشار اکسیژن ورودی به موتور دیزل ژنراتور توسط توربو شارژر دیزل ژنراتور تقریبا دو برابر فشار اتمسفر می باشد و این خصوصیت باعث افزایش توان دیزل ژنراتور به مقدار 25 تا 45 درصد می شود

اجزای توربو شارژر

1- توربین (مکنده)      2- کمپرسور (دمنده)       3- محور دوار توربین و کمپرسور     4- مجرای خنک کننده روغن

ساختار و نحوه کارکرد توربو شارژر

توربو شارژر موتور دیزل ژنراتور از یک توربین و کمپرسور که توسط یک محور به همدیگر کوپل شده اند ساخته شده است و به اینصورت عمل میکنند که توربین انرژی گردشی خود را از دود خروجی اگزوز میگیرد یعنی با خروج دود از بین پره های توربین ، توربین به گردش در می آید و به وسیله ی محور کوپلینگ کمپرسور را به گردش در می آورد.

کمپرسور که به ورودی منی فولد هوای دیزل ژنراتور وصل است هوا را با فشار بیشتر به داخل منی فولد می دمد، فشار ورودی بیشتر هوا باعث خروج دود با فشار بیشتر از طرف توربین می شود و همین امر باعث ورود و خروج اکسیژن بیشتر در محفظه احتراق و در نهایت افزایش راندمان دیزل ژنراتور می شود.

نگهداری و سرویس توربو شارژر

توربو شارژر دارای گردش خیلی زیادی در هنگام کار می باشد و به همین دلیل مکانیزم خاصی دارد روغن در توربو شارژر نقش مهمی جهت خنک کاری و روانکاری به عهده دارد و همیشه باید چک شود.

- عواملی مانند تغییر رنگ و یا وجود ضاعده در روغن

- اطمینان ار عدم وجود صدای نامتعارف در توربو و عدم وجود صدا در عملکرد بلبرینگ.

-بازدید مسیر هوا و دود و اطمینان از باز بودن مسیر

- بررسی فیلتر هوای دیزل ژنراتور و اطمینان از تمیز بودن فیلتر

- استفاده از دمپر خروجی اگزوز جهت جلوگیری از ورود اشیا و آب باران

در موتور دیزل ژنراتورها یی که مجهز  توربو شارژر می باشند از حرف اختصاری T در نامگذاری مدل دیزل استفاده می کنند مانند TAD1643 VOLVO ویا 6CTA CUMMINS .