محاسبه ظرفیت مورد نیاز برای خرید دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها با برندها و خصوصیات مختلفی تولید و عرضه می شوند نظیر (ولوو پنتا ، کامینز ، پرکینز ، ام تی یو ، کاترپیلار ، لوول ، بنز ، فیات و ... )که هرکدام از آن ها بر اساس نوع کارکرد  نیز (اضطراری ، دائم کار ) طبقه بندی می شوند.

یکی از دقدقه های مصرف کنندگان یا خریداران هنگام خرید دستگاه دیزل ژنراتور تعیین اندازه و یا ظرفیت مورد نیاز دیزل ژنراتور برای بار مصرفی می باشدکه از اهمیت ویژه و حساسی برخوردار می باشد به این دلیل که اگر دیزل ژنراتور را کمی از ظرفیت مورد نیاز کمتر انتخواب کنیم نمی تواند بار مورد نیاز ما را تامین کند و اگر بالا انتخواب کنیم هزینه زیادی را به خریدار متحمل خواهیم کرد.

برای محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور به چه مواردی باید توجه کرد؟

برای اندازه گیری ظرفیت دیزل ژنراتور باید به چندین عامل توجه داشت که مهمترین آن ها بار مصرفی سمت مصرف کننده می باشد که به چند دسته تقسیم می شود ائم از : بار اکتیو ، راکتیو ، تک فاز و یا 3 فاز بودن ، ضریب همزمانی بارها ، میزان ساعت کاری بار مصرفی که به صورت دائم کار هستند یا متنواب و یا آماده به کار.

- نوع استفاده از دیزل ژنراتور (اضطراری ، دائم کار ، سنکرون با دیزل دیگر و یا شهر

- شرایط محیطی شامل ارتفاع ، رطوبت ، دما ، و یا نوع مقررات محیط زیست در تولید گازها

نحوه اندازه گیری ظرفیت مورد نیاز

در ابتدا باید تمامی لوازم الکتریکی محلی را که می خواهیم توسط دیزل ژنراتور تامین برق کنیم را مشخص کنیم و میزان برق مصرفی هر دستگاه را بر اساس آمپر و یا وات مصرفی بدست می آوریم.

مقادیر دستگاه های 3 فاز و تک فاز را با هم جمع می کنیم.

نوع بارهای الکتروموتوری را بر اساس نوع راه اندازی یا استارت اولیه در یک ضریبی مثلا 2 برار برای موتور های تک ضرب  ،1.5 برابر برای ستاره و مثلث و یک برابر برای دستگاه هایی با راه انداز اینورتر

پس از جمع جریان های به صورت تکفاز و سه فاز میتوانیم kw و یا kva مصرفی را بدست آوریم.


                                                           AMPER / 1.44 = KVA

                                                              AMPER / 1.8 = KW

سپس سایت مورد نظر که قرار است دستگاه در آنجا نصب شود را از نظر ارتفاع از سطح دریا اندازه گیری میکنیم و به ازای هر 1000 متر ارتفاع 10 درصد از توان دستگاه دیزل ژنراتور کم میکنیم زیرا در صورت بیشتر  شدن ارتفاع از سطح دریا از توان دستگاه دیزل ژنراتور کم می شود.

همچنین میزان دما و رطوبت نیز با توان دیزل ژنراتور رابطه مستقیم دازد که بر اساس نوع برند دستگاه باید محاسبه گردد.

بهترین میزان بارگیری از دیزل ژنراتور 80 درصد توان اسمی آن میباشد پس این 20 درصد توان را نیز باید به مقدار توان به دست آمده اضافه نمود تا به صورت 100 درصد از دیزل زنراتور بارگیری نشود که باعث مستحلک شدن و کاهش عمر مفید دیزل ژنراتور می شود.